ارتباط تغذیه و سلامت و باورهای نادرست مربوط به آن

 ارتباط تغذیه و سلامت و باورهای نادرست مربوط به آن
ارتباط تغذیه و سلامت
امروزه ارتباط تغذیه و سلامت و همچنین ارتباط سلامت و پیشرفت ورزشی به خوبی درک شده است. ورزشکاران جوان را در مسائل تغذیه به حال خود گذاردن به معنی به خطر انداختن استقامت کافی هنگام تمرین ورزش یا زود خسته شدن آنهاست . و با توجه به پیشرفت استاندارد ها ، مربیان برای راهنمایی ورزشکاران خود باید با آخرین تحولات و پیشرفت های علم تغذیه آشنا بوده و اطلاعات خود را به نحو احسن در بهبود کیفیت  عملکرد ورزشکاران به کار برند. بنابراین برنامه ریزی صحیح برای یک رژیم غذایی متناسب همواره لازم است. که این امر با توجه به احتیاجات سنین مختلف به غذا و قدرت و استقامت ورزش های متفاوت صورت می گیرد. در یک برنامه ریزی صحیح علاوه بر توجه به تعداد کالری، مواد پروتئینی، املاح معدنی، و ویتامین ها به ارزش غذایی غذاهای مصرفی که اساس قرار دادن هر ماده در گروهی خاص است تأ کید کرده و امکان مصرف یک ماده غذایی به  عنوان جایگزینی از یک ماده غذایی دیگر در یک گروه را میسر می سازد.  اما گاه باورهای نادرست مانع برنامه ریزی صحیح
غذایی برای ورزشکاران می شود که بایداین باورها مورد بازبینی قرار گیرند. در اینجا برخی از این باورها را بیان می کنیم .
نظریه نادرست
شیر از سرعت بدن کاسته و استقامت را کم می کند.
واقعیت
نوشیدن شیر از سرعت و استقامت بدن نمی کاهد، طراحی یک برنامه کامل غذایی با وجود شیر بمراتب آسانتر است. شیر با بیسکویت، نان شیرینی یا کیک منبع انرژی خوبی برای ورزشکاران است.
نظریه نادرست
نوشیدن شیر قبل از فعالیت ورزشی سبب خشکی دهان ورزشکار می شود.
واقعیت
کاهش بزاق در دهان با عرق ریزی، کاهش آب بدن و هیجان رابطه دارد و مربوط به نوع غذا نیست پس نوشیدن شیر در این امر دخالت ندارد. 
 
نظریه نادرست
شیر در معده بریده شده و سبب ترش کردن می شود که در انجام مسابقات ورزشی اثر منفی خواهد داشت.
واقعیت
شیر در اثر اسید های معده می برد، اما سبب ترش کردن یا ناراحتی معده نمی گردد. ممکن است اسید های معده را بی اثر کند. بعضی از افراد به شیر سرد حساسیت دارند و پس از صرف آن در معده و دستگاه هاضمه دچار ناراحتی می شوند. چنانچه حساسیت کم باشد با گرم کردن شیر این ناراحتی برطرف می شود. امروزه شیر های جدیدی بدون ماده فعال حساسیت آور به بازار آمده است.
 
برخی از ورزشکاران قبل از مسابقه از غذای مایع استفاده می کنند. فرمول درست کردن یک لیتر غذای مایع به قرار زیر  است :
•شیر خشک بی چربی نیم فنجان 
•شیر بدون چربی 3 فنجان 
•آب نیم فنجان 
•شکر نیم فنجان  
•وانیل یک قاشق چایخوری  
هر فنجان ازاین غذای مایع 200 کالری ارزش غذایی دارد. گاهی غذای مایع  به تنهایی تجویز می شوند و گاه به جای قسمت عمده غذا صرف شده و بقیه تغذیه نیز متناسب  با احتیاج ورزشکار ادامه می یابد .
 
 
امروزه یکی از مسائل مهم مطرح در لبنیات امر مهم غنی سازی خصوصاٌ غنی سازی شیر می باشد. غنی سازی شیر با ویتامین D، دارای دو مشگل اساسی برای تولید کنندگان است: اول آنکه صدور مجوز ها به وسیله وزارت بهداشت و موسسه استاندارد بسیار زمان بر است و گاهی هماهنگی بین بخش های مختلف وجود ندارد  و تولید کنندگان را منصرف می کند. و دومین مشگل بحث هزینه غنی سازی است . در واقع اگر غنی سازی جزو اولویت های سلامت است و نیاز داریم شیر و سایر محصولات لبنی را غنی سازی کنیم، باید هزینه های غنی سازی از محل بودجه دولت، تامین شود. چون اگر کارخانه خودش بخواهد شیر غنی شده تولید نماید، هزینه تولید روی قیمت تمام شده در نظر می گیرد و قیمت شیر گران خواهد شد. همین قیمت بالا باعث می شود مردم آن را نخرند.
 
برعکس، اگر در سیاست گذاری ما از تولید کنندگان حمایت شود، افزایش قیمت به وجود نخواهد آمد. گاهی تولید کننده ای اعلام می کند می خواهد شیر غنی شده با امگا 3 تولید کند از آنجا که جزو اولویت های وزارت بهداشت نیست، قیمت بالای آن اشکالی ایجاد نمی کند. اما در مورد ویتامین D قضیه متفاوت
است. از آنجا که ویتامین D باید جزو اولویت ها باشد، لازم است بودجه ای برای آن تعریف شود تا غنی سازی با این ویتامین بدون افزایش قیمت شیر انجام شود. 
بحث دیگر در مورد غنی سازی شیر، فرهنگ سازی از طریق تبلیغ این شیر ها در صدا و سیما و سایر رسانه هاست.صدا و سیما و سایر رسانه ها باید در تبلیغاتشان برای کالاهای ضروری مانند شیر غنی شده، شرایط خاص در نظر بگیرند. شیر غنی شده یک نیاز ملی است و باید تعرفه تبلیغات آن پایین تر از سایر محصولات باشد. ولی متاسفانه تعرفه کالای مفید با کالایی که وزارت بهداشت مخل سلامت اعلام کرده است یکسان است، و این نقص بزرگی  محسوب می شود. 


«« بازگشت

تاریخ درج:1400/12/12